نقد و بررسی مختصر فیلم مهتاب ( moonlight ) – سال 2016

moonlight

مهتاب فیلمی در ژانر درام و بلوغ به کارگردانی بری جنکینز است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد.

 

فیلمنامه مهتاب توسط بری جنکینز بر اساس رمان «پسرهای سیاه زیر نور مهتاب آبی به نظر می رسند» ، به قلم تارل الوین مک کرینی نوشته شده است. مهتاب به تهیه کنندگی برد پیت و بدون هیچ سر و صدایی کلید خورد. با اعلام خبرهای رسمی در مورد  فیلم ، حساسیت در موردش افزایش یافت. مهتاب بخاطر سوژه خاص و ملتهب خود توانست توجه جهانی را معطوف خود کند.

مهتاب با واکنش خیره کننده منتقدان همراه بوده است و بر اساس ۵۱ نقد از منتقدین وب سایت متاکریتیک امتیاز ۹۹/۱۰۰ را دریافت کرد. این فیلم در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار در هشت رشته نامزد جایزه اسکار شد و موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. مهتاب در هفتاد و چهارمین مراسم گلدن گلوب موفق شد جایزه بهترین فیلم درام را از آن خود کند. مهتاب با بودجهٔ بسیار ناچیز 1.5 میلیون دلاری ساخته شد و توانست در گیشه به فروش بیشتر از ۴۰ میلیون دلار برسد.

moonlight

نقد فیلم

مهتاب فیلمی در مورد یک پسر سیاهپوست (شایرون) است که پدرش خانواده آنها را ترک کرده و مادرش نیز به مواد مخدر اعتیاد دارد و در عین حال به روسپی گری میپردازد و در موردش زیاده روی میکند. شایرون نیز فردی همجنسگراست که همواره سعی در مخفی نگه داشتن این ویژگی خویش دارد. داستان فیلم سه مقطع از زندگی این پسر سیاهپوست را به نمایش میگذارد : کودکی ، نوجوانی و جوانی.

بیایید از خوان شروع کنیم.خوان کسی است که در محله های میامی حکم پادشاه مواد را دارد برای پی بردن به این مطلب کافی است در اولین دقیقه فیلم که خوان با ماشین می آید به تاجی که روی داشبورد قرار دارد و خوان موقع پیاده شدن یک بسته سیگار روی داشبورد پرت میکند توجه کنید. کارگردان به صورت سمبلیک مفهوم پادشاه مواد را به بیننده القا میکند.

moonlight

سپس خوان به سمت یکی از موادفروشها که موادهای خوان را به معتادان گرامی عرضه میکند نزدیک میشود. موادفروش در دو سکانس فیلم حضور دارد و در هر دو صلیب طلایی بر گردن دارد. این صلیب طلایی بر گردن موادفروش دو مفهوم کلی میتواند داشته باشد یا مواد فروش به منظور عادی نشان دادن خود و قایم کردن هویتش از ماموران از این حقه استفاده میکند ( یعنی میخواد پشت صلیپ قایم بشه و خودش رو درستکار جلوه بده ) ، یا به معنی این است که مواد فروش هم انسانی درست و پاک است که به خاطر مشکلات مالی و دغدغه های زندگی و زیر قرض و قوله ( در سکانس دوم حضور مواد فروش میشنویم که یه چک داره فردا باید پاسش کنه ) مجبور شده دست به این کار بزند. خود خوان هم که به گفته خودش همچون شایرون مادری آتش نشان داشته و به همین علت مجبورا وارد چنین فعالیت هایی شده ، در ضمن همانطور که خوان اشاره کرد در کوبا زندگی میکرده ( کوبا هم مرکز فروش مواد مخدر در امریکای لاتین هست ، پس نباید توقعی ازش داشت که بره به سمت کارهای خداپسندانه).

moonlight

در صورتی که بخواهیم کاملتر به محتوای فیلم بپردازیم ، داستان فیلم در مورد یک پسر در محلی ای در میامی است. داستان فیلم بر روی فردی تمرکز دارد که میپندارد هویت وی از دید همه اینگونه تصور میشود ،کوچک ، شایرون و سیاه و اگر در تار و پود فیلم عمیق تر کنکاش کنیم متوجه خواهیم شد که شایرون هم از نظر روحی هم جسمی از خود ضعف بروز میدهد. برای مثال در سکانسهای اولیه فیلم از جمله دوران کودکی که بچه های مدرسه شایرون را دنبال میکنند میبینیم که او به یک خانه متروکه پناه برده و از ترس در خود میپیچد و این نشان دهنده ی ضعف درونی و عدم اعتماد وی به خود است. در اکثر دقایق فیلم ، برخلاف دقایق پایانی (شایرون متحول شده و سعی دارد کمبودهایش را برطرف کند) ، شایرون شخصیتی درونگرا دارد که بیشتر دغدغه ها و رخدادهای ناگوار را در درون خود حل و فصل میکند ، درحقیقت تفاوت او با ما در این است که به جای تلمبار کردن همه ی ناخوشیهای زندگی و کینه پروری در وجودش ، سعی در فراموش کردن آنها دارد. برای مثال وقتی مادرش شبانه برایش پیغام تلفنی میگذارد که ” بیا همدیگه رو ببینیم ” او هیچ جوابی نمیدهد ولی وقتی کوین برای عذرخواهی تماس میگیرد شایرون قبل از شنیدن صدای کوین میگوید ” مامان دیر وقته فردا میام دیدنت ” ، این نشان دهنده این مطلب است که [ درسته بقیه در حق من ظلم کردن ولی من روح و روان پاک و سالمی دارم ] ، بنابراین شایرون پاسخ همه بدیها را با خوبی جایگزین میکند.

moonlight

به سکانسی که قلدر مدرسه و نوچه هایش کوین را مجبور میکنند تا شایرون را کتک بزند توجه کنید ، چرا شایرون پس از هر بار مشت خوردن می ایستد و خفت نمیپذیرد زیرا او بر مبنای حرفهای ترسا (ترسا کسی است که نقش مادری را برای شایرون ایفا میکند اما هیچگاه نتوانست آن محبتی که شایرون به مادر حقیقی اش دارد را در دل او تسخیر کند ، اما شایرون از ترسا درس سفت و سخت بودن و غیرت و شرف را می آموزد ، چیزهایی که از نیمه ی فیلم به بعد باعث میشود شاهد شخصیتی قوی و متفاوت از شایرون باشیم ) سعی در تغییر و حفظ غرورش دارد . جرقه ی این تغییر وقتی زده میشود که شایرون از صمیمی ترین دوستش که از بچگی با هم رفیق بودن ضربه میخورد و آتش این تحول هنگامی برافروخته میشود که مشاور مدرسه به او جرئت میبخشد و میگوید تو نباید ضعیف و تو سری خور باشی ، چرا نباید چند نفر هم دور و بر تو بپلکن (یعنی اگه قوی بودی دورت این قدری شلوغ بود که کسی اجازه تعدی به خودش نده) و در نهایت میگوید که تو قوی باش منم پشتتم ، همه اینها در ذهن درونگرای شایرون همواره در جولان هستند و نشانه اش را میتوانیم در سکانسی ببینیم که شایرون با عصبانیت به سمت کلاس میرود تا حق قلدر مدرسه را بگذارد کف دستش و قبل از ورود به کلاس ذره ای درنگ میکند ، با خود میگوید باید مثل بقیه اتفاقات فراموشش کنم!!؟ نه دیگر بس است ( دیگه از این همه ضعف خسته شده و کاسه صبر و تحملش لبریز شده) ، بنابراین به حرکتش ادامه میدهد.

نکته دیگر فیلم مستقل شدن شایرون است. شایرون در دوران نوجوانی هر از گاهی به دیدن مادرش میرفت اما مادرش هر بار او را به خاطر انجام عملیات اطفاء حریق از خانه بیرون میراند. بنابراین شایرون تصمیم میگیرد دیگر به کسی وابسته نباشد و به مرور همچون خوان که نقش پدری بر گردنش داشت به فروش مواد میپردازد. او دیگر آن آدم سابق نیست هر روز ورزش میکند و هر آنچه که باعث شود شخصیت محکم و با ثباتی داشته باشد تهیه میکند ( مثلا ماشین گرونقیمت و خفن داره و اهنگهایی پلی میکنه که واسه تریپ لاتیه) .

moonlight

درست است که دیگر نیاز مالی و جسمی او رفع شده اما از نظر روحی همان کوچولوی اول داستان است. او به دنبال کوین میرود زیرا او برخلاف خیل انسان های متعددی که در زندگی او وجود داشتند تنها کسی بود که توانست نیاز اساسی او را بشناسد( شایرون در تمام طول فیلم تنها در چند سکانس میخندد که کوین در همه آنها حضور دارد). شایرون هر انچه که بشود باز هم ذات و فطرتش ثابت است. بله او برخلاف مردها روحیه ای لطیف دارد.شاید بدن ورزیده ی مردانه او شما را غول بزند اما او همچنان همان پسرک مظلوم اول داستان است.

شاید کسی مثل شایرون بگوید چرا من این همه بدبختم. کوین در جوابش میگوید تو بدبخت نیستی این خاصیت زندگی هست که به تو حس بدبختی دست میدهد. زندگی خوبیهایی مثل کوین برای شایرون دارد یا خوبیهایی مثل دختربچه ی کوین برایش که حاضر است همه ی معمولی بودن ها را تحمل کند تا از نعمت وجود دخترش بهره ببرد.

در نهایت سکانس پایانی برابر است با سکانسی که شایرون در آغوش کوین احساساتی شده و به یاد ساحلی که در آنجا عمیق ترین و اساسی ترین لحظات  زندگیش رقم خورده و با افرادی که بیشترین تاثیر را در زندگیش داشتند در انجا وقت گذرانده از جمله آموزش شنا به وسیله خوان و شبی که با کوین دوستیشان را محکم کردند می افتد.

جالب است بدانید که

کمتر فیلمی در سال‌های اخیر هم در وبسایت روتن تومیتز و هم در متاکریتیک و هم در آی ام دی بی به چنین میانگین نمره خیره کننده‌ای دست پیدا کرده‌است. آخرین فیلم پسرانگی ساخته ریچارد لینک لیتر در سال ۲۰۱۴ بود که میانگین نمره‌اش ۱۰۰/۱۰۰ بود که به معنای تحسین جهانی است.
تأثیر دوران کودکی بری جنکینز در فیلم به خوبی هویداست. او زمانی که بچه بود پدرش خانواده را ترک کرد چون معتقد بود بری پسر او نیست.(زیرا مادر شایرون به تن فروشی می پرداخت) بری وقتی دوازه سال داشت خبر مرگ پدرش را در کشوری دور دست شنید و او که مادرش هم رهایش کرده بود توسط زنی دیگر در یک خانواده شلوغ بزرگ شد.
سه بازیگری که در سه برهه مختلف نقش شایرون را بازی کرده‌اند در زمان تولید هرگز همدیگر را ملاقات نکردند. جنکینز علت اینکار را این اعلام کرده‌است که می‌خواسته با وجود ظاهر شدن این سه نفر در شخصیتی واحد هر یک نقش را بر اساس عناصری که در اختیار دارند و همچنین درک خود از نقش در آن برهه زمانی آن را بازی کنند. او همین ترفند را در مورد بازیگری که در سه دوره مختلفِ نقش «کوین» (تنها و صمیمی‌ترین دوست شایرون) را بازی کردند هم بکار گرفت.

مهتاب در کنار منچستر بای د سی و لا لا لند از تحسین شده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شود. تنها این سه فیلم در سال ۲۰۱6 موفق شده‌اند امتیاز بالاتر از ۹۰ از منتقدان دریافت کنند.در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار در حالی که نام لا لا لند به عنوان بهترین فیلم خوانده شد لحظاتی بعد ناگهان اعلام شد که اشتباهی رخ داده و جایزه اسکار بهترین فیلم به مهتاب رسید.

جوایز فیلم در سال 2016

برنده جایزهٔ سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین بازیگر مرد نقش مکمل به ماهرشالا علی | برنده جایزه فیلم مستقل Gotham برای بهترین ویژگی | برنده جایزهٔ سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین گروه بازیگری | برنده جایزه حلقه منتقدان فیلم نیویورک برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به ماهرشالا علی | برنده جایزه فیلم مستقل بریتانیا به عنوان بهترین فیلم مستقل بین المللی | برنده جایزه حلقه منتقدان فیلم نیویورک برای بهترین کارگردانی به بری جنکینز | برنده جایزه ویژه هیئت داوران gotham برای اجرای کلی به جنل مونی ، ماهرشالا علی ،نائومی هریس ، آندره هلند ، اشتون سندرز ، تراوانته رودز ، جرال جروم ، آلکس آر.هیبرت ، جیدن پینر | برنده جایزه حلقه منتقدان فیلم نیویورک برای بهترین فیلمبرداری به جیمز لاکستون | برنده جایزه فیلم مستقل gotham به عنوان بهترین فیلمنامه به بری جنکینز | برنده جایزه انجمن منتقدان فیلم مهتاب شیکاگو برای بهترین فیلم

جوایز فیلم در سال 2017

برنده جایزه ی اسکار بهترین فیلم برای آدل رومانسکی ، دده گاردنر ، جرمی کلاینر | برنده جایزه ی اسکار بهترین فیلم‌نامه ی اقتباسی برای بری جنکینز و تارل الوین مکرینی | برنده جایزه ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ماهرشالا علی | برنده جایزه ی سینمایی ام‌‌ تی‌ وی برای بهترین صحنه ی عاشفانه برای اشتون سندرز و جرال جروم | برنده جایزه ی گلدن گلوب بهترین فیلم درام | برنده جایزه ی مستقل اسپریت برای بهترین فیلم بلند برای آدل رومانسکی ، دده گاردنر ، جرمی کلاینر | برنده جایزه ی انجمن بازیگران فیلم به عنوان بهترین بازیگر مرد مکمل برای ماهرشالا علی | برنده جایزه ی مستقل اسپریت به عنوان بهترین کارگردانی برای بری جنکینز | برنده جایزه  انجمن ملی منتقدان فیلم به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ماهرشالا علی | برنده جایزه ی ایمیج به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در بخش فیلم‌های سینمایی برای ماهرشالا علی | برنده جایزه رابرت آلتمن | برنده جایزه صنف نویسندگان آمریکا به عنوان بهترین فیلمنامه اصلی برای بری جنکینز و تارل الوین مکرینی | برنده جایزه مستقل اسپریت به عنوان بهترین فیلمبرداری برای جیمز لاکستون | برنده جایزه رسانه‌ای گلد برای بهترین فیلم – اکران گسترده | برنده جایزه ستلایت به عنوان بهترین بازیگر زن مکمل برای نائومی هریس | برنده جایزه تصویر naacp ( انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان ) به عنوان کارگردانی برجسته در یک فیلم سینمایی برای بری جنکینز | برنده جایزه انجمن ملی منتقدان فیلم به عنوان بهترین کارگردانی برای بری جنکینز | برنده جایزه ایمیج به عنوان بهترین نویسندگی در بخش فیلم‌های سینمایی برای بری جنکینز | برنده جایزه انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا به عنوان بهترین فیلم‌برداری برای جیمز لاکستون | برنده جایزه مستقل اسپریت به عنوان بهترین ویرایش برای جوئی مک میلن و نت سندرز | برنده جایزه تصویر naacp ( انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان ) به عنوان حرکت مستقل سینمایی برجسته | برنده جایزه مستقل اسپریت به عنوان بهترین فیلمنامه برای بری جنکینز و تارل الوین مکرینی | برنده جایزه ستلایت به عنوان بهترین فیلمنامه اصلی برای بری جنکینز | برنده جایزه انجمن ملی منتقدان فیلم به عنوان بهترین فیلم سینمایی | نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای نائومی هریس | نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری برای جیمز لاکستون | نامزد جایزه ستلایت به عنوان بهترین فیلم سینمایی | نامزد جایزه اسکار بهترین تدوین فیلم برای جوئی مک میلن و نت سندرز | نامزد جایزه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا به عنوان بهترین فیلم برای آدل رومانسکی ، دده گاردنر ، جرمی کلاینر | نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای بری جنکینز | نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم | نامزد جایزهٔ اسکار بهترین موسیقی فیلم برای نیکولاس بریتل | نامزد جایزه بفتای بهترین فیلم برای آدل رومانسکی ، دده گاردنر ، جرمی کلاینر | نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی برای بری جنکینز | نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم‌نامهٔ فیلم سینمایی برای بری جنکینز | نامزد جایزه ستلایت بهترین کارگردانی برای بری جنکینز | نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ماهرشالا علی | نامزد جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین ‌گروه بازیگری

 

جوایز فیلم در سال 2018

نامزد جایزه رابرت بهترین فیلم آمریکایی برای بری جنکینز | نامزد جایزه بودیل به عنوان بهترین فیلم آمریکایی برای بری جنکینز | نامزد جایزه گلدباگِ به عنوان بهترین فیلم خارجی برای بری جنکینز

ویدئو تریلر moonlight رو تماشا کنید

 

پشتیبانی 1
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهارده =