نقد و بررسی و مشخصات کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1080

بررسی کارت گرافیک Nvidia GTX 1080

 

تقریبا در اواسط سال 2016 ، انویدیا رسماً نام و مشخصات اصلی GPU نسل بعدی خود یعنی GTX 1080 را فاش کرد. آنها گروهی از مطبوعات و گیمرها را به مهمانی رونمایی دعوت کردند ، سخت افزار را به نمایش گذاشتند و ادعا کردند که عملکرد Titan X را شکست می دهد و توانایی ارائه حدود 30 درصد قدرت بیشتر را دارد و در نهایت تاریخ توزیع را 27 می و قیمتش را 599 دلار اعلام کردند. سپس میکروفن را انداختند و از صحنه خارج شدند. یا حداقل ، اینگونه می توانست به نظر برسد.

اگر مهمترین مسئله ای که ذهنتان را قلقلک میکند این است که بدانید چه چیزی GTX 1080 را یک رقیب سرسخت برای دیگر گرافیک ها میکند ، خیالتان راحت باشد حدود 2000 کلمه برای شما تدارک دیده ایم تا به پاسخ سوالتان برسید و دقیقا این جا همان جایی است که ما عملکرد کلی کارت گرافیک را نشانتان خواهیم داد. این کارت در زمان خودش بسیار پرسرعت بود به طوری که حتی نسخه اساسا ویرایش شده آن با قیمت 699 دلار که هنوز هم خیلی چشمگیر است بسیاری از گیمرها را ترغیب به گرفتنش میکرد.

بیاید به صورت فنی به GTX 1080 نگاه کنیم

GTX 1080 review

GTX 1080 از معماری Pascal GP104 استفاده می کند ، که با معماری GP100 که قبل از آن اعلام شده بود ممکن است اشتباه گرفته شود. اما مهمترین تفاوت بین این دو این است که از GP100 برای برنامه های HPC (محاسبات با کارایی بالا) و هوش مصنوعی استفاده میشود و در حال حاضر هم میتوانید از طریق خرید سرور DGX-1 Nvidia ( مجموعه ای از سرورها و ایستگاه های کاری Nvidia که با استفاده از تعدادی GPU به برنامه های یادگیری عمیقا تخصصی سرعت میبخشند ) که شامل هشت کارت گرافیک تسلا P100 است از آن بهره مند شوید ، هم میتوانید از برخی کارت گرافیک ها از جمله PNY Quadro GP100  استفاده کنید که از این تراشه بهره مند هستند. اما در مقابل به نظر میرسد GP104 همان GM200 و  Maxwell GM204 باشد که در عین حال که قالبی کوچکتر دارد کمی تقویت شده ، تراشه هایی که در قلب GTX Titan X و 980 قرار دارند به ترتیب GM200 و  Maxwell GM204 هستند . بنابراین ، این چیز بدی نیست.

 

جایی که GP100 به 64 هسته CUDA در هر خوشه SMM منتقل می شود (کوچکترین بلوک عملکردی در GPU انویدیا که غیرفعال می شود) ، GP104 با 128 هسته Maxwell 2.0 برای هر SMM باقی می ماند. همچنین GP104 عملکرد FP64 را ارائه و با 1/32 نرخ FP32 کار می کند . در مقایسه با GP104 تراشه GP100 در حقیقت FP64 را با نیمی از نرخ FP32 اجرا می کند. سرانجام ، GP104 برخلاف GP100 فاقد حافظه HBM2 است ، در عوض از حافظه Micron GDDR5X استفاده میکند که در نهایت شباهت زیادی به نسخه فرکانس بالاتر GDDR5 دارد.

GTX 1080 review

 

اگر از این تفاوت ها تعجب می کنید ، به نظر می رسد هدف اصلی ، کاهش هزینه و بهبود کارایی باشد.GP100 یک تراشه بزرگ است ، HBM2 بسیار گرانتر از GDDR5 / GDDR5X است و FP64 چیزی نیست که برای بازی استفاده شود یا مورد نیاز باشد. در نتیجه این تراشه دارای 2560 هسته FP32  CUDA است که 7.2 میلیارد ترانزیستور دارد و از پادشاه قبلی ، GTX Titan X با اختلاف قابل توجهی پیشی می گیرد. همچنین این در حالی است که MSRP ای ( به صورت مختصر به قیمتی که سازنده یک کالا به خرده فروش پیشنهاد میدهد MSRP میگویند ) معادل 600 دلار را اختیار میکند که فقط 180 وات انرژی مصرف می کند.

بیایید هر چه سریعتر برویم سراغ قیمت ها ، چون که برای هرکس که به دنبال تهیه ی یک گرافیک جدید است قیمت حرف اول را میزند. انویدیا برای ارائه کارت گرافیک GTX 1080 و GTX 1070 همواره با همکارهای معمول خود که کارت بانکی AIB (AIB یکی از چهار بانک مطرح ایرلندی است که طیف کاملی از خدمات بانکی شخصی ، تجاری و شرکتی را ارائه می دهد ) دارند از جمله : ایسوس ، ای وی جی اِی ، گیگابایت ، ام اس آی ، پی ان وای ، زوتاک و … کار خواهد کرد. با این حال ، انویدیا طرح خنک کننده دمنده سنتی خود را نیز ارائه می دهد (با برخی از به روزرسانی ها) ، اما به جای اینکه آن “کارت مرجع” را بخرید ، میتوانید کارتهای اساسا ویرایش شده را از شرکتهای همکار تهیه کنید. انویدیا تولید کارت های خود را را تا زمانی که GP104 را تولید می کند ، ادامه خواهد داد و حتی کارت ها را با نام تجاری خود به فروش می رسانند. این اتفاق یک معضل برای شرکای AIB خواهد بود ، بنابراین انویدیا “مهربانانه” قیمت نسخه Founders Edition  ( شامل ویرایش بنیانی )  را به 740 دلار برای جنس خوب و 450 دلار برای بُنجُل ساز ها افزایش می دهد. آنها را در رقابت مستقیم قرار نمی دهد و به آنها اجازه می دهد تا در صورتی که کارت مرغوبتری ساختند از طریق جلب نظر کاربرانی که طرح دمنده را ترجیح می دهند ، کسب در آمد کنند. انویدیا می گوید که شرکای آنها کارتهای متنوعی را در MSRP و بالاتر تولید می کنند ، حتی برخی از آنها هزینه بیشتری نسبت به نسخه Founders دارند. ( حالا چطور قراره مخ مشتری رو بزنن بستگی به خلاقیت خودشون داره…! )

نکته : 1080Ti حول و حوش 100 دلار گرونتره

GTX 1080 review

مسئله مهمی که باعث شد GTX 1080 قیمت بالایی داشته باشد فوق العاده سریع بودنش بود. حتی با قیمت 700 دلار ، ارزش آن بسیار بهتر از نسل قبلی GTX 980 Ti می باشد . VRAM بیشتری دارد ، شامل برخی از ویژگی های جدید است و به سادگی یک جهش قابل توجه در عملکرد را داراست. اگر قیمت 600 دلار را اختیار کند عالی میشود. ( البته اوایل وقتی 3060Ti و 3070 اومدن بازار 1080 رو شکر آب کردن. 3060Ti نسخه اصلی انویدیا قیمتی برابر با 399 دلار تا فوقش خیلی سنگ تموم بذارن 500 دلار داشت و 3070 نسخه اصلی انویدیا هم قیمتی حدود 500 دلار اما بعدش که نسخه های ویرایش شده اومد قیمت بالاتری بهشون برچسب خورد مثلا 3070 قیمتی معادل 1100 دلار و 3080 قیمتی برابر با 1500 دلار ، اما حواستون باشه که نسخه اصلی انویدیا رو با قیمت ویرایش شده بهتون نندازن. تمام این قضیه قیمت بالاتر برای 3060 و 3070 هم برای اینه که کارت گرافیکهایی مثل 1080 و … که توسط شرکتها گرون تموم شده بود  ، رو دستشون باد نکنه  )

 

اما چه چیزی باعث شده تا 1080 نسبت به دیگر گرافیکهای قبلی سریعتر باشد این به فن آوری شرکت TSMC ( بزرگترین تولیدکننده مستقل و تخصصی محصولات نیمه‌رسانا در دنیا که در تایوان مستقر است ) برمی گردد که FinFET ( یک ترانزیستور اثر میدان برجسته که یک قطعه چند دریچه ای است) از سطح 28 نانومتری به 16 نانومتری کوچکتر شده است . کاهش اندازه این ترانزیستورها به میزان 33 درصد (دادن یا گرفتن) معمولاً به ASIC ها (مدارهای مجتمع مخصوص برنامه) اجازه می دهد که بتوان ترانزیستورهایی به اندازه 16 نانومتری را تا دو برابر ترانزیستورهای با تکنولوژی نسل قبل ( با اندازه 28 نانومتری )  را در یک منطقه معین قرار دهد ، زیرا ترانزیستورها در ابعاد X ، Y و Z کوچک می شوند ( به عبارت دیگه یعنی اندازه ترانزیستورها به قدری کوچیک شده که تقریبا تو همون جایی که یه دونه ترانزیستور 28 نانومتری فضا اشغال میکرد الان میشه دو تا ترانزیستور 16 نانومتری جا داد و این توی تعداد زیاد کلی تغییر ایجاد میکنه ) . 16nm در نهایت یک جهش بزرگتر از حالت عادی به حساب می آید اگرچه پس از پنج سال استفاده از 28nm فقط با 43 درصد کاهش اشغال فضا واقعاً جای تعجب ندارد. ( کار ترانزیستور تقویت سیگنال یا قطع و وصل کردن سیگناله ، پس وقتی تعداد ترانزیستورها بیشتر باشه یعنی قدرت بیشتری برای چیپست فراهمه )

 

مسیری که انویدیا برای GP104 انتخاب کرده است ، نتیجه اش استفاده از 7.2 میلیارد ترانزیستور در مقایسه با GP204 با 5.2 میلیارد و GP200 با 8 میلیارد است. اما این در صورتی است که GM204 با اندازه قالب 398 میلی متر مربع و GM200 از 601 میلی متر مربع استفاده می کند ، GP104 در 314 میلی متر مربعِ نسبتاً ظریف جای می گیرد. این امر هزینه ساخت آن را کم می کند (بدون احتساب تمام هزینه های تحقیق و توسعه) ، باعث بهبود عملکرد می شود و همچنین FinFET به مهار نیازهای برق کمک می کند. این یکی ریزه کاری های مسیر پیشرفت های انویدیا است و در کنار هم به انویدیا اجازه می دهد تا ضمن کاهش قیمت و بهبود کارایی ، عملکرد زیادی در تولید نسل ارائه دهد.

GTX 1080 review

زمانی که Nvidia یک تراشه بزرگتر نسل Pascal را منتشر کرد ، احتمالاً توقع داشتیم حدود 50 درصد ترانزیستور و عملکرد بالاتر در آن تعبیه خواهد کرد. اما شاهد چیپ جدیدی به نام GP100 نبودیم ، در عوض GP102 را با هسته های FP32 بیشتر ، عملکرد 1/32 FP64 و رابط GDDR5X ی 384 بیتی مشاهده کردیم. وقتی انویدیا کارت گرافیک titan xp را با GP102 ارائه داد تنها دیدیم که همان مشخصات قبلی در titan x با معماری جدید پاسکال تنها مقداری تقویت شده اند و نه در نسل تراشه و نه در تعداد ترانزیستورها و هسته های کودا تغییر محسوسی دیده نشده ولی تعداد فریم در ثانیه ها بیشتر شده بود.

به مشخصات این چهار گرافیک توجه کنید تا بهتر به اصل موضوع پی ببرید :

 

TITAN Xp یا Titan x ( pascal ) با معماری پاسکال و بهره گیری از توان تراشه GP102-450 با فناوری 16 نانومتری فینفِت ، دارای تعداد 3584 هسته CUDA (سایه زن ) ، با 224 واحد TMU با 96 واحد ROP و با فرکانس افزایشی 1531مگاهرتز و 12 گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR5X از طریق پهنای رابط حافظه 384 بیتی کار میکند. (60 درصد سریعتر از titan x maxwell)

توضیحات بیشتر : تعداد ترانزیستور = 12 میلیارد | قدرت محاسباتی = 11 ترافلاپس | توان مصرفی = 250 وات | فرکانس حافظه = 10 گیگابیت در ثانیه

 

در سویی دیگر TITAN X با معماری مکسوِل و بهره مندی از تراشه GM200-400 با فناوری 28 نانومتری ، دارای 3072هسته CUDA ، تعداد 192 واحد TMU ، با 96 واحد ROP و با فرکانس افزایشی 1089 مگاهرتز و 12 گیگابایت حافظه GDDR5X از طریق پهنای رابط حافظه 384 بیتی اجرا میشود. بنابراین TITAN Xp نمونه کامل تر و بهتر TITAN X است.

توضیحات بیشتر : تعداد ترانزیستور = 8 میلیارد  | قدرت محاسباتی = 6.6 ترافلاپس | توان مصرفی = 250 وات | فرکانس حافظه = 7 گیگابیت در ثانیه

و GTX 980 Ti با معماری مکسوِل و به کارگیری قدرت تراشه GM200-310 با فناوری 28 نانومتری ، دارای 2816 هسته CUDA ، تعداد 176 واحد TMU ، با 96 واحد ROP و با فرکانس افزایشی 1075 مگاهرتز و 6 گیگابایت حافظه GDDR5 به وسیله ی پهنای رابط حافظه 384 بیتی عمل میکند.

توضیحات بیشتر : تعداد ترانزیستور = 8 میلیارد | قدرت محاسباتی = 5.63 ترافلاپس | توان مصرفی = 250 وات | فرکانس حافظه = 7 گیگابیت در ثانیه

 

 

در نهایت GTX 1080 با معماری پاسکال و برخورداری از قدرت تراشه GP104-400 با فناوری 16 نانومتری فینفِت ، دارای 2560 هسته CUDA (سایه زن ) ، تعداد 160 واحد TMU ، با 64 واحد ROP و با فرکانس افزایشی 1733 مگاهرتز و 8 گیگابایت حافظه GDDR5X به وسیله پهنای رابط حافظه 256 بیتی اجرا میشود.

توضیحات بیشتر : تعداد ترانزیستور = 7.2 میلیارد | قدرت محاسباتی = 9 ترافلاپس | توان مصرفی = 180 وات | فرکانس حافظه = 10 گیگابیت در ثانیه

واحد نقشه برداری بافت = TMU

ROP = خطوط عملیات تصویر یا به عبارت دیگرخطوط نگارنده تصویر _ یک الگوی مستطیل شکل از خطوط که به صورت موازی توسط  پرتو الکترون روی صفحه تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر نقش میبندند.

 

GTX 1080 review

 

لپ کلام مشخصات بالا این که در کنار اینکه تغییر معماری در افزایش سرعت و قدرتِ گرافیک تاثیر دارد اما بین گرافیک های پاسکال هم تفاوت وجود دارد (معماری یکسان دارن اما چیپ و تعداد هسته کودا و … متفاوتی دارن) ، یعنی گرافیکهای با معماری پاسکال هم که لیتوگرافی یکسانی (مثلا هم GTX 1080 و هم titanxp لیتوگرافی 16 نانومتری دارند ) دارند با قدرتهای متفاوتی ظاهر خواهند شد و دلیل اصلی این است که صرف نظر از معماری ، چیپ و دیگر اجزا نیز در میزان این تفاوت دخیل هستند ، در نتیجه اگر به دنبال تعویض گرافیکتان هستید به این فکر نکنید که فلان گرافیک معماری جدید دارد پس باید گرافیکم را ارتقا بدهم چون لزوما گرافیک با معماری جدیدتر به معنای قدرت بیشتر نیست  ( یعنی وقتی 980Ti داری و پاوری هم داری که جوابگوشه نیازی نداره بری GTX 1080 بگیری ، چون تفاضل فریم هاشون بیشتر از 6 – 7 تا نیست )

 

ویژگی های سخت افزاری جدید

 

GTX 1080 review

تمام تغییرات فوق به سریعتر شدن پاسکال نسبت به مکسوِل کمک می کند ، اما انویدیا بسیاری از ویژگی های سخت افزاری را نیز به روز کرده است. فعلاً قصد نداریم تمام جزئیات را بررسی کنیم ، اما در اینجا مختصر توضیحاتی در مورد این تغییرات وجود دارد.

 

فناوری آنسل انویدیا در نسل پاسکال

 

GTX 1080 review

 

در این فناوری امکاناتی نظیر رزولوشن ( وضوح ) بسیار بالا یا وضوحی بسیار جزئی فراهم شده ( تا 32 بار وضوح بیشتر نسبت به نسل قبلی ) همچنین فرمت EXR که فرمتی برای تولید جلوه های ویژه و فیلم های سینمایی است ( توی برنامه هایی مثل فتوشاپ هم استفاده میشه ) به کار رفته ، به انضمام اینکه قابلیت دید 360 درجه را در کنار حالت دوربین آزاد ( Free Camera ) در فیلترهای متنوع و متعدد فراهم آورده است.

فشرده سازی بهینه تر حافظه

Pascal فشرده سازی حافظه را افزایش داده است ، که به شما امکان می دهد از پهنای باند موجود بهتر استفاده کنید. انویدیا با Maxwell 2.0 موتور فشرده سازی رنگ دلتا را بهبود بخشید و پاسکال این کار را یک گام فراتر برد. فشرده سازی 2:1 بسیار موثر است و در ضمن یک حالت جدید فشرده سازی رنگ دلتای 4:1 نیز وجود دارد که در کنار آن یک فشرده سازی رنگ دلتایِ 8:1 جدید هم اضافه شده است. در عمل ، انویدیا می گوید که آنها قادر به فشرده سازی حدود 20٪ نسبت به Maxwell هستند ، بنابراین در GTX 1080 ( یکی از اعضای سری معماری پاسکال ) پهنای باند حافظه 320 گیگابایت بر ثانیه است که در مقایسه با GTX 980 با پهنای باند حافظه 224 گیگابایت در ثانیه ( یکی از اعضای سری معماری مکسوِل ) سرعت بیشتری را ارائه میدهد ، پس افزایش موثری در حدود 70٪ را خواهیم داشت(به جای 43٪ بدون بهبود فشرده سازی).

پیش فرض GPU و توازن بار پویا

از آنجا که GPU ها قابل برنامه ریزی و قدرتمندتر شده اند ، بار کاری که اجرا می کنند نیز تغییر کرده است. سایه زنهای قابل برنامه ریزی اولیه دارای محدودیت های جدی بودند ، اما با DX11 / DX12 ( دایرکت ایکس ها کتابخانه ها یا همان کدنویسیهای آماده ای هستند که بازیها برای اجرای بهینه به آن نیاز دارند | دایرکت ایکس 11 و 12 به ترتیب آخرین نسخه های دایرکت ایکس به حساب می آیند ) و سایر   API ها ( واسط برنامه‌نویسی کاربردی ، برنامه ای است که بین ” کتابخانه ای مثل دایرکت ایکس یا یک سیستم عامل مثل ویندوز ” و ” بازی یا برنامه های کاربردی ” ارتباط برقرار میکند ) ، قلمروهای کاملاً جدیدی از پتانسیل باز می شوند. مسئله این است که GPU ها به طور کلی فاقد توانایی های خاصی هستند که هنوز هم می توانند کارهای انجام شده را محدود کنند. یکی از این موارد ، پیش فرض حجم کار است و با Pascal Nvidia سخت افزار آنها را به سطح پردازنده ها می رساند.

مکسوِل در سطح فرمان دارای پیش فرض بود و اکنون پاسکال در سطح پیکسل برای گرافیک ، سطح موضوع برای DX12 و سطح دستورالعمل برای برنامه های CUDA ، پیش فرض را پیاده سازی می کند. این اساساً فراتر از آنچه نیاز دارید به شما پیش فرض میدهد ، زیرا می توانید روند ارائه را در سطوح بسیار جزئی تغییر کنید.در صورت بهره برداری صحیح از چنین ویژگی ای که به پیش نیاز کمتر از 100us نیاز دارد ، اجازه یِ زمانبندیِ موثرِ عملیاتِ حساسِ زمان را فراهم میکند و به این ترتیب تاب زمان ناهمزمان در VR به عنوان یک نمونه برجسته برطرف خواهد شد.

 

همچنین پاسکال برخلاف مکسوِل که از پارتیشن بندی ایستا استفاده می کند از تعادل بار پویا ( برای زمانی که GPU در حال اجرای گرافیک به علاوه محاسبه است ) بهره میبرد. هدف این است که GPU بتواند هم گرافیک و هم محاسبه را انجام دهد ، زیرا GPU های Nvidia فقط می توانند دستورات گرافیکی را اجرا کنند یا دستورات را در یک بلاک خاص محاسبه کنند. (برای بار محاسباتی سنگین نیازمند سی پی یو هستند). با مکسول ، توسعه دهنده مجبور بود حدس تقسیم حجم کار را بزند. اکنون با Pascal ، وقتی هر بار کاری به پایان رسید ، بقیه پردازنده گرافیکی می تواند کارهای باقیمانده را تحویل گرفته و با سرعت بیشتری انجام دهد.

 

AMD سر و صدای زیادی در مورد قابلیت های محاسبات ناهمزمان GCN ( Graphics Core Next ( هسته گرافیک بَعدی ) یا به طور اختصار GCN به معماری جدید AMD گفته میشود که در کارتهای گرافیکی از قبیل RADEON 7000 و RADEON R9/R7 استفاده شده است ) ایجاد کرده است. کاری که انویدیا با پیش فرض و تعادل بار دینامیکی انجام داده است اصلا شبیهِ سایه زنهای ناهمزمان نیست ، اما می توان از آن برای انجام کارهای مشابه آن استفاده کنید. در کل ما باید ببینیم بازیها در این توسعه دهنده چگونه اجرا میشوند زیرا کارتهای AMD هم به صورت بالقوه توانایی اجرای بازیهای سنگین را به نحو احسن دارند . اگر تعجب می کنید ، async compute AMD به توانایی GCN در مخلوط کردن دستورات محاسبات و گرافیک بدون نیاز به تقسیم بار کاری متکی است. با این وجود ، مانند تغییر از بار کاری یک برنامه به برنامه دیگر ، هنوز برای برخی از کارها پیش نیاز نیست. ( به عنوان مثال اگه توجه کرده باشید برای عملیات مختص ماین از گرافیک های AMD استفاده میشه اما بیشتر سازندگان انیمیشن و صحنه های حاوی جلوه های ویژه به استفاده از گرافیکهای Nvidia تمایل دارند)

چندجلوِگی متقارن یا چندنگارگی مقارن ( Simultaneous multi-projection )

GTX 1080 review

چندنگارِگیِ مقارن  ( یا همان SMP ، همانطور که انویدیا با کمال نام آن را صدا می کند ) یکی از بزرگترین به روزرسانی های سخت افزاری در Pascal است. این خصوصیت اجازه می دهد تا بسیاری از کارهای تنظیم هندسه را فقط یک بار انجام دهید ، ولی چندین منظره را از قبل در نظر بگیرید ( یعنی از قبل پیش بینی کنید که اگر با فلان تعداد نمایشگر به تصویر موردنظر نگاه کنند از حالت طبیعی خارج نشود)  ، چه در یک نمایشگر به صورت تکی چه در چندین نمایشگر  . این مورد با رندرهای استریوسکوپی و همچنین نمایشگرهای متعدد بسیار مفید می شود اما بیشترین تاثیر را برای VR  ایفا میکند . SMP حداکثر 16 پیش بینی از قبل پیکربندی شده را پشتیبانی می کند ، تا دو مرکز طرح ریزی ، یکی برای هر چشم در یک تنظیم کلیشه ای ، به اشتراک گذاشته شود.

برای VR ، انویدیا می تواند از فناوری SMP خود استفاده کند تا توسعه دهندگان را قادر به ارائه همزمان هر دو پیش بینی کند  ، کاری که هیچ معماری قبلی قادر به انجام آن نبوده است.قدم بعدی ای که انویدیا اتخاذ کرد این بود که برای Maxwell 2.0  فناوری چند منظوره سایه زنی را که اهرمی نیرومند برای ساخت تصاویری با تکنولوژی multi- viewport بود برای ارائه تصاویری ترکیبی از چند شیء به صورت همزمان و برای رزولوشن های پایین ایجاد کند.( یعنی تصویری ایجاد کنه که انگار با دو تا چشممون و از زاویه های متفاوت دیده میشه ولی یک تصویر هماهنگ ایجاد میکنه ، بنابراین وقتی با یک نمایشگر تماشا کنیم درصد بیشتری از جزئیات رو در یک تصویر میبینم و وقتی با دو نمایشگر الی بیشتر به تصویری نگاه کنیم تصویر به گونه ای تقسیم میشه که با توجه به زاویه دید جزئیات (جایی که باید کش و قوس بده تا طبیعی بشه و جایی که باید کشیدگی تصویر رو حذف کنه ، خودش تنظیم میکنه)  رو به ما نمایش میده ) . نتیجه خالص این است که در سناریوهای VR با عناوینی که از SMP استفاده می کنند ، GTX 1080 می تواند تا دو برابر سریعتر از Titan X (یا 980 Ti) باشد و همزمان از انرژی کمتری استفاده می کند.

ویدئوی زیر به صورت عینی روان بودن و دقیق بودن نما را در نسل جدید پاسکال به نمایش گذاشته است :

 

خروجی HDR

نمایشگرهای دامنه دینامیکی بالا (HDR) داغ جدید تصاویر گران قیمت است و پاسکال شامل پشتیبانی سخت افزاری برای رنگ 12 بیتی ، طیف رنگی گسترده BT.2020 ، SMPTE 2084 و HDMI 2.0b / 12b برای 4K HDR است. همه ی این فناوری ای ها قبلاً با مکسول در دسترس بوده و ویژگی های جدیدی که پاسکال اضافه می کند : رمزگشایی HEVC 4K @ 60Hz 10 / 12b ، رمزگذاری HEVC 4K @ 60Hz و انتقال فراداده HDR آماده برای DisplayPort 1.4 است. بنابراین اگر اتفاقاً صاحب یکی از تلویزیون های شگفت انگیز HDR (که در حال حاضر تنها مکانی برای نمایشگرهای HDR است) هستید ، پاسکال آماده ی خدمت است.

 

تغییرات در SLI

GTX 1080 review

 

SLI ( Scalable Link Interface = رابط پیوند مقیاس پذیر ) نام تجاری فناوری مختص به انویدیاست که برای اتصال دو یا چند کارت گرافیک به یکدیگر و تولید یک خروجی یگانه توسعه یافته است. SLI یک الگوریتم پردازش موازی برای گرافیک کامپیوتری به منظور افزایش قدرت پردازش گرافیکی و در مواردی محاسباتی است.

با پاسکال ، انویدیا از تنظیمات 3 و 4 مسیره SLI فاصله گرفته و صریحاً علیه آنها جبهه میگیرد و اظهار می کند SLI دو مسیره به عنوان بهترین گزینه عملکرد ، با کمترین مشکلات ممکن میباشد. دلایل زیادی برای این تغییر وجود دارد ، اما نتیجه اصلی این است که دو کانکتور SLI موجود در بالای کارتهای GTX 1080/1070 اکنون برای افزایش پهنای باند برای حالت SLI استفاده می شوند و شما در SLI جدید به پل های با “پهنای باند بالا” نیاز خواهید داشت و پلها – کابلهای نواری قدیمی توانایی ایجاد این پهنای باند را نداشته و فقط در حالت کند کارآیی دارند.

پل های جدید SLI سفت و محکم هستند و از نظر فاصله ، میتوانند دو ، سه یا چهار شکاف را احاطه کنند.در صورتی که مادربردتان را تغییر دهید ممکن است فواصل بین این شکافها نیز متغیر باشد ، بنابراین نیاز به خرید یک پل جدید خواهید داشت که قیمتی در حدود 20 تا 30 دلار را در بر خواهد گرفت. اکنون پل ها با فرکانس 650 مگاهرتز کار می کنند (در مقایسه با پل های قدیمی 400 مگاهرتز) ، که توضیح دهنده شرایط سختگیرانه تر بازیهای ویدئویی و  راه حلی برای اجرای بازیهای 4K و 5K برای بازیهای فراگیر منتخب عموم خواهد بود.

نکته مهم دیگر اینکه صرفا 3 و 4 مسیره بودن SLI کاملاً مردود نیست و فقط توصیه نمی شود. اگر سه کارت GTX 1080 خریداری کرده اید و می خواهید آنها را در SLI سه مسیره اجرا کنید امکان انجام این کار فراهم هست زیرا هم پل SLI و هم مادربرد موردنیاز برای این کار وجود دارد.اما شاید وقتی بازی را با بیش از دو گرافیک به صورت چندمسیره اجرا کردید چندان تفاوتی در تعداد فریم مشاهده نکنید. با این حال اگر بخواهید میتوانید به وسیله ی ابزار هایی که انویدیا در وبسایتش گذاشته و یا کلیدی که روی گرافیک قرار دارد ، کارت گرافیک موردنظرتان را از حالت  SLI خارج کنید.

 

مقایسه با دیگر گرافیک های نزدیک و هم رده

مجموعه گسترده ای از بازیهای تازه منتشر شده و نسبتا جدید محبوب را با سیستم کامپیوتری دارای سی پی یو ی i7-5930K 4.2GHz همراه با تعدادی کارت گرافیک هم رده و نزدیک به GTX 1080 تست کردیم و نتایج حاصل از قرار زیر بودند :

 

GTX 1080 review

 

تصویر بالا نمای کلی از میانگین عملکرد کل مجموعه ی آزمون ما در انواع کارت گرافیکهاست. برخی از بازی ها به استثناء ممکن است در یکی از بازیها با فریم منحصرا بالا اجرا شود اما در نگاه کلی GTX 1080 عملکرد خیره کننده ای از خود نشان داده است. همانطور که می بینید مطابق گفته های انویدیا سرعت آن از Titan X بیشتر است و به ترتیب هر گرافیک دیگری که پیش از آن یا همراه آن توزیع شده در رقابت با آن دود از سرش بلند خواهد شد. GTX 1080 در تنظیمات Ultra 1080p بیش از 35 درصد پیشرفت ، نسبت به GTX 980 Ti مرجع نشان میدهد. سپس آزمایش در رزولوشن 1440p Ultra یا 4K High / Ultra را شروع کردیم و جزئیات به ما تفاوتی برابر با 40 درصد (نسبت به GTX 980 Ti مرجع ) را نشان داد. Titan X تفاضل را کم میکند  ، اما با همه ی زوری که میزند باز هم 27-35 درصد از FPS کمتری برخوردار است.

در مورد مقایسه GTX 980 SLI  با GTX 1080 به صورت تکی هم می توان گفت ، با توجه به اینکه GTX 980  قبل از GTX 1080  قیمتی معادل 1000 دلار داشت و با روی کار آمدن GTX 1080 با قیمتی برابر 1000 دلار ، قیمت GTX 980 رو به کاهش نهاد و به قیمتی پیرامون 500 دلار رسید و در پی آنکه سری های جدیدی با معماری های جدیدتر و سرعتی فراتر از GTX 1080 وارد بازار کارت گرافیک ها شدند به همین منظور قیمت هر دوی این گرافیکها باری دیگر به نیم کاهش خواهد یافت. پس میتوان نتیجه گرفت فرقی نمیکند دو عدد GTX 980 به صورت SLI داشته باشید یا یک کارت گرافیک GTX 1080 به صورت تکی زیرا هر دو عمکردی تقریبا مشابه را ارائه میدهند.

استثناء : 1.در صورتی که یک گرافیک GTX 980 دارید و مادربردتان از SLI دو مسیره پشتیبانی میکند میتوانید با تهیه یک گرافیک مشابه دیگر ( GTX 980 دیگر و استفاده به صورت SLI ) پازل خود را تکمیل کنید و نیازی به فروش گرافیک فعلی و خرید GTX 1080 تکی نخواهید داشت .

2. برخی بازیها در حالت SLI فقط از یکی از کارتها برای اجرای بازی بهره برده و دیگری را نادیده میگیرند برای مثال عناوینی مانند Doom و بسیاری از بازیهایی که لازمه اجراشدنشان دایرکت ایکس 12 ( DX12 ) است هنگام استفاده از دو گرافیک ، GPU دوم فعلاً کاری انجام نمی دهد.

یک مقایسه مشابه بین 1080 و R9 Nano CF ( CF = مخفف Cross Fire ) در نمودار نشان می دهد که به طور کلی ، دو پردازنده گرافیکی منتشر شده در حد فاصل سالهای 2015 و 2016 یعنی GTX 980 و GTX 1080 نسبت به گرافیک AMd یعنی R9 Nano که در سال 2015 منتشر شده است از توان بیشتری برخوردار میباشد .البته در برخی موارد CrossFire نیز خیلی خوب کار نمی کند ، به این صورت که GPU دوم ناکارآمد عمل میکند یا شاید اصلا عمل نمیکند. R9 Nano CrossFire همچنین در مورد حداقل نرخ فریم ، تمایل دارد که عملکرد کلی بدتری داشته باشد ، حتی اگر نرخ فریم متوسطش از GTX 980 SLI بیشتر باشد.

وقتی به نمودار نگاه میکنید و میبینید که راه حل پیشرفته SLI یا CrossFire کارت گرافیکهای ضعیفتر را قدرتمند میکند ،احتمالا اولین چیزی که از ذهنتان گذر میکند این است که GTX 1080 به صورت SLI چه عملکرد چشمگیری ارائه خواهد داد ، اما نکته مهم این است که ممکن است بازی ای که شما میخواهید با آن وقت بگذرانید با حالت دو مسیره این گرافیک هماهنگ نباشد و در حقیقت با این کار پولتان دور ریخته شود و یا عملکرد GPU دوگانه ی بدون دردسری برایتان رقم بخورد و بتوانید بازی موردنظرتان را با بهترین کیفیت ممکن اجرا کنید ، خوب ، اکنون مزایا و معایبش را میدانید و می توانید طبق نظر شخصیتان به فکر خرید یک جفت کارت 1080 باشید.

اُورکلاک

GTX 1080 review

 

قدم بعدی اُورکلاک است. پردازنده های گرافیکی Nvidia از نسل مکسوِل به بعد به سهولت نسبتا 20 تا 25 درصد قابلیت اورکلاک را تجربه می کنند. سری پاسکال گرمای بیشتری بر وهله ی اُورکلاک میدمد ، اما این بدان معنا نیست که انویدیا سر حد توانایی خود را بر روی این گرافیک پیاده کرده باشد. البته انویدیا فضای زیادی برای تغییر ایجاد کرده است ، و دامنه کامل کنترل ولتاژ را برای برنامه های اورکلاکینگ باز گذاشته است.

GTX 1070

با استفاده از نسخه جدید نرم افزار EVGA’s Precision X16 ، کارت گرافیک را مجبور کنیدحدود 25-30 دقیقه  ( با تنظیمات پیش فرض )  با فرکانس بیشتر کار کند ، نکته مهم ابنکه هنگامی میتوانید چنین عملیاتی را روی کارت گرافیک اعمال کنید که خنک کننده بهتری به کارت گرافیک اضافه کرده باشید. به ترتیب فرکانس را افزایش میدهیم تا جایی که مطمئن شویم به سر حد توان گرافیک رسیده ایم و اینگونه به نهایت فرکانسی که کارت گرافیک میتواند ارائه دهد دست می یابیم.

 

GTX 1080 review

ما با تنظیم دستی یک اورکلاک هسته + 200 مگاهرتز + 725 مگاهرتز در GDDR5X (11.45 گیگاهرتز) را در نظر گرفتیم که در آن ولتاژ اضافی روی “100” تنظیم شده است ( این بدان معناست که – این دو برابر ولتاژ نیست و فقط برای آشکار شدن یک نتیجه مطلوب به کار گرفته شده ) در عمل ، با مشاهده سرعت واقعی GPU Boost 3.0 در حال اجرا در برابر اورکلاک ، شاهد 2.0-2.1 گیگاهرتز در هسته (در مقابل 1700-1733 مگاهرتز) بودیم ، بنابراین 15 درصد اورکلاک سالم را بر روی هسته و حافظه شاهدیم. نتایج ممکن است متفاوت باشد ، اما به نظر می رسد که کارت نمونه ما فرکانس اضافه کمتری نسبت به دیگر کارتها ارائه میدهد ، بنابراین به نظر میرسد فرکانسی حدود 2.0GHz و بیشتر در دسترسمان قرار بگیرد.

در نمودار زیر میتوانید تعداد فریم در ثانیه کارت گرافیک GTX 1080 را در بازیهای مختلف و در حالت عادی و پس از اُورکلاک ببینید :

GTX 1080 review

عملکرد GTX 1080 به طور متوسط 10-15 درصد بهبود یافته است ، به جز در رزولوشن 1080p که در چندین بازی همان عملکرد گرافیکهای قبلی را ارائه میدهد. به احتمال زیاد در برخی از مواقع شاهد کارتهای اورکلاک شده کارخانه با خنک کننده های بعدا طراحی شده خواهیم بود و برخی از آنها تقریباً حتی بهتر آنچه که می توانیم با نسخه Founders به دست آوریم را ارائه خواهند داد. حتی هزینه بسیاری از کارتهای اورکلاک شده کارخانه کمتر از نسخه Founders می باشد.

بنابراین اگر جهش عملکرد 30 درصدی نسخه اصلی نسبت به Titan X برای به هیجان آوردن شما کافی نیست شاید افزایش عملکرد اضافی 15 درصدی با اورکلاک بتواند نظرتان را جلب کند.

کلام آخر

 

بسیاری از دوستداران بازیها و اسمبل کنندگان رایانه های خانگی منتظر تولید کارت گرافیکی با چیپست GP100 بودند اما حال با درنده ای که از هسته ی GP104 متفاوتی بهره میبرد رو به رو شده اند که در راسته ی خود کم چیزی نیست. این تقریباً ازنیمی از اندازه قالب GM200 مورد استفاده در Titan X برخوردار است که  800 میلیون ترانزیستور کمتر در آن به کار رفته و 28٪ انرژی کمتر نیز مصرف می کند و در صورت تمایل توسعه دهنده به استفاده از عملکرد VR حدود 30-40٪ عملکرد بهتری در اختیارتان میگذارد.

اگر شما علاقه مند به بازی هایی هستید که در رزولوشن 4K کولاک میکنند قطعا GTX 1080 میتواند یکی از کارت گرافیکهای ارزان قیمتی باشد که در لیست خریدتان بگنجانید. یا اگر GPU ای می خواهید که حداقل استفاده از یک صفحه نمایش با نرخ به روز رسانی صفحه 144Hz با رزولوشن 1440p و استفاده از فناوری G-Sync را برایتان ممکن کند یا یک صفحه نمایش عریض و خمیده ultrawide با نرخ به روز رسانی صفحه 100Hz و در رزولوشن 3440×1440 مهیا سازد را به رویتان بگشاید ، بهترین انتخابِ ارزان همین میتواند باشد

تلنگر : انویدیا حتما هر آنچه وعده داده را  تحویل می دهد و احتمالاً امکان پیشرفتِ بیشتر ، از طریق به روزرسانیِ درایور نیز وجود خواهد داشت ، به هر حال ابتدایی ترین درایورهای پاسکال نزد GTX 1080 میباشد و احتمال تغیر مثبت در آن به مراتب بیشتر است.

 

GTX 1070 چطور است ؟

GTX 1070

به حتم یک گرافیک غنی تر از GTX 970/980 می باشد زیرا در عین حال که 8 گیگابایت گنجایش حافظه ( VRAM ) پرسرعت دریافت می کنید. بسیاری جزئیات دیگر نیز که مختص نسل پاسکال است در ان گنجانده شده است. اما به طور کلی باید به این نکته اشاره کرد که GTX 1080 و  GTX 1070 یک گزینه “مقرون به صرفه تر” و مناسبتر از GTX Titan X و GTX 980 Ti می باشد.بنابراین اگر GTX 1080 برای چشمانتان و از همه مهمتر اعصابتان مقوی است پس هر چه سریعتر اقدام به تهیه یک عدد مدل اورکلاکش بکنید.

 

برای کسانی که ای ام دی را میپسندند کارتهای گرافیک دارای معماری Polaris 10 AMD می تواند یکی از جرقه های رعد و برق هایی باشد که توانسته گوی رقابت را از انویدیا بقاپد ، نکته مهم این است که همواره AMD و Nvidia در حال رقابت با یکدیگر هستند و چندی نمیگذرد که AMD در مسیر مسابقه بتواند Nvidia را پشت سر بگذارد  آن زمان است که شاهد بهترین گرافیکها از این رقیب قدیمی خواهیم بود. اما این را بدانید Polaris 10 در برابر GTX 1080 مالی نیست ، اما به حتم  GTX 1070 از قدرت پردازشی کمتری نسبت به آن بهره میبرد ( RX 480 دارای قدرت پردازشی 5.8 ترافلاپس میباشد و GTX 1070 دارای 5.7 ترافلاپس قدرت پردازشی است ) . همچنین RX 480 از لیتوگرافی 14 نانومتری برخوردار است که در مقابل در  GTX 1070 لیتوگرافی ای معادل 16 نانومتر به کار رفته است. RX vega 64 کارتی بود که با آمدنش صدرنشینی GTX 1080 را به اتمام رساند.

ارزیابی های اضافی با بازی

در زیر نتایج تک به تک برای پنج بازی که مورد آزمایش گرفته اند را آورده ایم.همه بازی ها در تنظیمات Ultra / Very High با کیفیت 1080p و 1440p تست شده اند ، اما بسیاری از عناوین سختگیرانه تر ( Ashes of the Singularity ، The Division ، GTAV ، Hitman 47 و Rise of the Tomb Raider ) در تنظیمات بالا و در رزولوشن 4K تست شده اند. ( قرار بود 2000 باشه ولی دلم نیومد از خیلی از جزئیات بگذرم و آخر سر شد 5000 کلمه )

 

gtx 1080

gtx 1080

gtx 1080

gtx 1080

gtx 1080

 

 

 

پشتیبانی 1
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =